Afvalbrengstation Bodegraven

Is het afvalbrengstation een blijvertje? Zoals 55% van de deelnemers aan de enquête “Bodegraven-Reeuwijk spreekt” wil… Of wordt het Alphen aan den Rijn waar al contacten mee zijn geweest, zoals de beleidsmedewerker van de gemeente vorige week woensdag tijdens de maandelijkse inspraakavond van de gemeente aangaf?

De commissie bestuur en financiën mag zich daar woensdag 9 juni 2021 over buigen.
Vernieuwing kost ca 2 miljoen euro, achterstallig onderhoud 4 ton en daar komt het jaarlijkse onderhoud ook nog bij. Bij vernieuwing kunnen we weer 15 tot 20 jaar vooruit.

Wat de eventuele kosten zijn wanneer we naar Alphen over gaan is niet bekend, want Alphen wil pas gaan rekenen als er zekerheid is. Ja, zo lust ik ze ook!  Zo wordt het dus maar raden wat die optie gaat kosten.

Om de commissie wat te helpen heb ik de verschillende afvalstoffenheffing van de buurtgemeenten maar eens op een rijtje gezet. Bij de gemeenten met diftar* ben ik uitgegaan van 27 ledigingen per wooneenheid per jaar. Dan kom ik op de volgende bedragen uit.

  • Bodegraven-Reeuwijk 313,11*
  • Alphen aan den Rijn 302,88
  • Woerden 273,00
  • Waddinxveen 333,16*
  • Gouda 305,50*

Opvallend is overigens dat de gemeenten met diftar* duurder zijn dan de gemeenten die een vaste afvalstoffenheffing hanteren.

Wat er voor Bodegraven-Reeuwijk overigens niet is meegerekend, is die € 5,31 die je als inwoners moet betalen wanneer je grofvuil inlevert bij het afvalbrengstation. 

Wat ik nu graag wel eens zou willen weten, is hoeveel opbrengsten wij zijn misgelopen, omdat het ingehuurde personeel van Cyclus jarenlang geen extra kosten in rekening heeft gebracht aan ZZP-ers en aannemers voor grotere hoeveelheden afval. Wanneer dit wel was gebeurd, hadden we dan wellicht die € 5,31 per keer niet hoeven te betalen.

Nu verwacht ik dat, zou de gemeente kiezen voor de optie Alphen, het voor ons inwoners alleen maar goedkoper wordt. Behalve het schaalvoordeel dat ontstaat wanneer er meer mensen gebruik gaan maken van hetzelfde afvalbrengstation liggen de totale kosten daar nu al een tientje lager en mag je in Alphen 12 keer gratis langskomen met je vuilnis. Tegelijkertijd zou dit een hele vreemde en weinig duurzame keuze zijn. Je zou maar als inwoner van Reeuwijk-Brug helemaal met jouw grofvuil iedere keer naar Alphen moeten rijden.

Blijft renoveren of vernieuwen over als optie. Dan is mijn advies vernieuwen tegen de laagst mogelijke prijs. Reken zelf maar uit wat het voordeel is.

Diftar is een systeem voor de inzameling van afval waarbij per huishouden of rechtspersoon geregistreerd wordt hoeveel en wat voor soort afval wordt aangeboden: Hoe meer restafval en ander slecht herbruikbaar afval een burger aanbiedt, hoe hoger de afvalstoffenheffing zal zijn. Omgekeerd levert het beter aanbieden van minder afval een lagere variabele afvalstoffenheffing op, het vastrecht blijft echter hetzelfde.

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter