Spooraanpassingen voor meer treinen tussen Leiden en Utrecht

Bodegraven-Reeuwijk/Regio – Van 22 oktober 01.00 uur tot 25 oktober 07.00 uur worden er verschillende aanpassingen aan het spoor bij Bodegraven-Reeuwijk en Alphen aan den Rijn uitgevoerd. Deze aanpassingen zijn nodig om vanaf 13 december in de brede spitsuren (6.00 – 10.00 uur en 15.00 tot 20.00 uur) elk kwartier een trein te laten rijden tussen Leiden en Utrecht. Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen. De NS zet bussen in.

Veiligheid
Om de veiligheid op het spoor te garanderen past ProRail binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk verschillende overwegen aan. Zo heffen ze een openbare onbewaakte overweg op bij de Vlietkade en sluiten vijf particuliere overwegen. Het sluiten van de openbare overweg Dubbele Wiericke en nog een aantal andere particuliere overwegen zijn in voorbereiding.

“Hiermee zet ProRail een flinke stap in de goede richting in de ambitie van ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om zo veel mogelijk onbeveiligde overwegen te sluiten”, zegt Helga Cuijpers, regiodirecteur bij ProRail. “Hoe meer treinen er rijden, hoe groter het risico op ongelukken. Daarom zet ProRail veiligheid op het spoor voorop. Voor reizigers én inwoners.”

Vlonder onder overweg bij de Vlietkade  

 Aanpassingen
Bij de Vlietkade in Bodegraven is een vlonder onder de spoorbrug over de Vliet aangelegd, waardoor het wandelpad in stand blijft. Voor het voetpad bij de Dubbele Wiericke bij Nieuwerbrug komt een alternatief wandelpad ten noorden van het spoor. Bij de overweg Korte Waarder-Molendijk bij Nieuwerbrug plaast ProRail een hek tussen het fietspad en de rijbaan.

Bij de beveiligde spoorwegovergang op de Goudseweg in Bodegraven zorgt ProRail ervoor dat de spoorbomen minder lang gesloten zijn om de doorstroming van het verkeer op de overweg te verbeteren. Ook vervangt ProRail de overwegplaat en spoorstaven voor een zogeheten Strail plaat: een duurzaam overwegdek dat is bestand tegen langdurige en zware belasting.

Tegelijkertijd past de gemeente Bodegraven-Reeuwijk de verkeerssituatie rondom de spoorwegovergang bij de Goudseweg en andere overwegen aan. Om filevorming op de spoorwegovergang te voorkomen en om een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren. Voor reizigers én inwoners. ProRail zet in elk geval de veiligheid op het spoor voorop.  verkort de tijd dat de spoorbomen bij de overweg Goudseweg gesloten zijn. Dit verbetert de doorstroming van het verkeer op de overweg en bevordert de veiligheid. Een kortere wachttijd verkleint de kans op risicogedrag.

Helga Cuijpers regiodirecteur bij ProRail
In Alphen aan den Rijn vervangen we een wissel, zodat treinen sneller het station kunnen in- en uitrijden. Daarnaast passen we de treinbeveiliging en stroomvoorziening aan en komen er raildempers op het spoor om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen.

Toekomstplannen
Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Zuid-Holland, Regio Holland Rijnland, NS, en alle gemeenten langs het traject Leiden – Utrecht onderzoeken we de mogelijkheden voor een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk en de mogelijkheid om ook buiten de brede spits meer treinen te laten rijden.

Vier treinen per uur in de spits
ProRail maakt het reizen tussen Leiden en Utrecht makkelijker en veiliger. Het streven is dat in de dienstregeling van 2022 elk kwartier een trein rijdt in de brede spitsuren (6-10 uur en 15-20 uur). Naast extra reisgemak, zorgen de extra spitspendels voor een betere spreiding van de reizigers. Hierdoor zitten treinen minder vol.

Rijden met Sprinters
Voor de extra spitstreinen zetten we Sprintermateriaal in. Deze lichtere treinen zijn minder belastend voor de spoorbaan. Ook kunnen Sprinters sneller optrekken en afremmen. Hierdoor zijn er minder aanpassingen nodig aan het spoor. Bovendien hebben Sprinters een gelijkvloerse instap en rolstoelvriendelijke toiletten. Zo maken we het reizen per trein ook voor mindervalide reizigers makkelijker.

Maatregelen voor meer spoor­veiligheid
Om elk kwartier een spitstrein te kunnen laten rijden tussen Leiden-Utrecht, werken we aan de veiligheid van verschillende overwegen. Samen met de betrokken gemeentes nemen we de volgende veiligheidsmaatregelen.

Bodegraven-Reeuwijk
Bij de Prinsendijk / Zuidzijde (achter Fort Wierickerschans) past de gemeente Bodegraven-Reeuwijk de weg aan. Er komt een passeerhaven nabij de overweg over het spoor. ProRail past de perronopgangen bij de overweg aan de Oud Bodegraafseweg aan. Bij de overweg Korte Waarder-Molendijk in Nieuwerbrug komt een hek tussen het fietspad en de rijbaan.

We zijn in gesprek met diverse betrokkenen om veertien particuliere onbeveiligde overwegen aan te pakken, waarvan er acht in Bodegraven-Reeuwijk liggen. Uiteindelijke doel is deze op te heffen. 

Alphen aan den Rijn
We vervangen een wissel, zodat treinen sneller het station kunnen in- en uitrijden. We passen de treinbeveiliging en energievoorziening aan. We plaatsen raildempers op het spoor om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen. We korten het perron in op Station Alphen aan den Rijn om nieuwe seinen toe te voegen.

Raildemper op het spoor om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen.

Bron tekst en beelmateriaal: Prorail

MEER

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter